zondag 6 oktober 2013

Oneigenlijk gebruik bezoekersvignet en parkeervergunning



Gesprekje met een mevrouw die elke werkdag haar auto van 9 – 5 voor onze deur aan het Spaarne parkeert. Ze loopt dan de Melkbrug over naar haar werk in het centrum.  Ik heb haar gevraagd of ze hier staat met een gekochte bezoekersvergunning van een bewoner van de wijk Burgwal. Het antwoord was ja. Ze vond de parkeergarage te duur.
Handhavers die kentekens scannen van auto’s die hele dagen, maar niet in de weekends in de Burgwalbuurt staan, zouden de eigenaars daarvan moeten opsporen en een briefje sturen met de tekst dat lang parkeren niet de bedoeling is van de bezoekersschijf. Misschien helpt dat om een eind te maken aan deze vorm van winstbejag.
Dagelijks parkeert hier aan het Spaarne een bestelauto. De chauffeur loopt met gereedschap de Melkbrug over. Nooit zag ik een handhaver een bon achter de ruitenwisser steken. Dus maar even aan de chauffeur gevraagd hoe dat zit. Antwoord: ik heb een vergunning van de gemeente gekocht om hier dagelijks te parkeren. Vraag: maar als u in het centrum werkt dan moet de gemeente u toch daar een parkeervergunning voor verkopen? “Ja, dat zou kunnen, maar de centrumkant is duurder dan de oostkant van het Spaarne”.
Deze voorbeelden van oneigenlijk gebruik van de parkeervergunningen gaat ten koste van de parkeermogelijkheden van de bewoners van onze wijk. De gemeente zou dit kunnen voorkomen door de parkeertarieven te harmoniseren: overal even duur op straat met een goedkoper tarief in de parkeergarages voor diegenen die van buiten de stad komen en hier dagelijks de hele dag werken.
Als de gemeente wat meer inkomsten zou willen ontvangen van de straatparkeerders, dan zou de bezoekersvergunning moeten worden afgeschaft. Overal betaald parkeren bij de parkeermeters behalve voor de bewoners van de wijken. Bezoekers van de stad betalen gewoon met SMS parking of Park-line; samenwerking in Europees verband kan ook buitenlanders deze automatische betalingsmogelijkheid bieden.
Handhavers op scooters scannen alle kenteken en de niet betaald hebbende automobilisten krijgen de bekeuring  thuis.
Op zon- en feestdagen is parkeren in onze wijk gratis. Daarom is er bijna nooit op die dagen een parkeerplekje voor bewoners te vinden. Betaald parkeren invoeren betekent voor de gemeente extra controlekosten, maar ook meer parkeerruimte voor de bewoners. Als dan de prijs van de vergunning omhoog moet, is dat jammer, maar je krijgt er parkeerruimte voor terug. En dat is ook wat waard.

Klik op opmerking om de reactie hierop van de gemeente te lezen.


1 opmerking:

  1. Bewoners en bedrijven uit een gebied kunnen een vergunning kopen vóór dat gebied en niet voor andere gebieden. Deze vergunningen (belanghebbende parkeren of bewonersvergunningen) hebben doorgaans een looptijd van 1 kalender jaar.

    Bedrijven die periodiek werkzaam zijn in Haarlem kunnen een ontheffing kopen voor een bepaalde tijd. Dit kan zijn één dag, een aantal dagen, een week etc. Afhankelijk van de duur die nodig is om de klus te klaren. Deze ontheffingen om te mogen staan in het belanghebbende (bewonersvergunningen) gebied zijn (veel!) duurder dan de vergunningen voor de bewoners. Dat er een tarief differentiatie is naar gebied voor deze ontheffingen kan ik mij voorstellen maar ik begrijp ook dat dit misbruik in de hand werkt. Dit is dus zeker een belangrijk punt om mee te nemen voor de beleidsmensen (Stefan) én voor de collega's van de hoofdafdeling VVH en dan in het bijzonder de afdeling die de parkeervergunningen en -ontheffingen uitgeeft. De huidige tariefdifferentiatie is onderdeel van gemeente beleid om (o.a.) de parkeerdruk zoveel mogelijk te spreiden.

    Afgelopen maandag heeft de wethouder Lucas Mulder ingestemd met een brede nota over parkeren waarin (als onderdeel) ook opnieuw gekeken gaat worden naar de verschillende vergunningen en ontheffingen op gebied van parkeren. Beoogt doel is te komen tot minder verschillende vergunningen en een eenvoudiger stelsel. Het komen tot een tarief voor alle gebied kan hierin mee genomen worden waarbij wél gekeken moet worden naar het huidige beleid van spreiding van parkeerdruk. Omdat het een onderdeel is van een groter en complexer geheel zal het een goed deel van 2014 kosten om te komen tot besluitvorming. Zover de tijdelijke ontheffingen voor bedrijven.

    De papieren bezoekersschijf wordt op adres uitgegeven maar er is (wat mij persoonlijk betreft helaas) geen wetgeving die doorverkoop verbied. Zo kan er dus gebruik ontstaan zoals eerder in deze discussie omschreven. Ik heb intern aangeven dat ik graag een stimuleringsbeleid zou zien voor de digitale bezoekersschijf. Hiermee zou het mogelijk moeten zijn om meer controle en handhaving toe te passen (en beperkgende voorwaarden). Over het onderwerp digitalisering wordt zeer verschillend gedacht in onze mooie stad en mijn inschatting is dat het moeilijk zal worden om tot 100% digitaal te komen. Hiernaast willen we de komende tijd opnieuw kijken vanuit de afdeling handhaving naar de voorwaarden waaronder de bezoekersschijven worden uitgegeven. Hierover gaan we in gesprek met de afdeling vergunningverlening (collega Hans van E.). Het lastige van het formuleren van strenge voorwaarden voor uitgifte en gebruik is dat het ook/wel handhaafbaar moet zijn. Het landelijke wettelijke kader is hierin altijd leidend en biedt zeer weinig ruimte om te sanctioneren.

    Samenvattend kan ik zeggen dat we zeker aan het nadenken zijn hoe we 'ander gebruik dan bedoeld' kunnen voorkomen. De beperkingen zijn het wettelijk kader van waaruit we kunnen concluderen dat er geen spake is van fraude of buitenwettelijk gebruik. Dit neemt niet weg dat er overlast bestaat en we er alles aan moeten doen om te proberen deze overlast zoveel mogelijk in te dammen (en liever nog helemaal te doen stoppen).

    Mochten leden van dit forum goede ideeën hebben, dan lees ik die graag hier terug zodat we ze mee kunnen nemen richting de denktank over dit onderwerp met natuurlijk als doel om te komen tot concrete maatregelen (nogmaals; binnen de beperkende regels)



    Matthijs van der Pijl

    Teammanager Parkeerhandhaving

    Gemeente Haarlem

    BeantwoordenVerwijderen