
Belanghebbenden parkeren nog voor de zomer afgeschaft
HAARLEM - Het zogeheten
belanghebbenden parkeren in de wijken rond de Haarlemse binnenstad wordt
afgeschaft. In die wijken komt hetzelfde parkeersysteem als in de binnenstad.
De verandering moet nog voor de zomer ingaan.
In de binnenstad geldt het fiscaal
parkeren, bewoners kunnen een vergunning voor één auto aanschaffen (kosten 202
euro). Hun bezoek moet de auto tegen betaling op straat of in een garage
parkeren. De bewoners van omringende wijken zijn goedkoper uit, een vergunning
voor één auto kost 118 euro, voor 35 euro kunnen bewoners een bezoekersschijf
aanschaffen waarmee bezoek gratis kan parkeren. In deze buurten moet ook het
fiscaal parkeren van kracht worden. De aanpassing wordt ingegeven door
gewijzigd rijksbeleid. Bij het fiscale systeem komt het geld uit bekeuringen
voor parkeerovertredingen geheel terecht bij de gemeente. Bij het
belanghebbendenparkeren vloeit dat geld naar het Rijk en krijgt de gemeente een
vergoeding. Die vergoeding van 250.000 euro is per 1 januari van dit jaar
afgeschaft. Dat wil de gemeente compenseren door nu overal het fiscale systeem
in te voeren zodat dus alle parkeerboetes bij de gemeente terechtkomen. Het
gebruik van een bezoekerspas blijft mogelijk. Maar iedereen kan straks tegen
betaling in het hele gebied parkeren, al wil de gemeente dat door hoge tarieven
ontmoedigen en zo een nog hogere parkeerdruk in deze woonbuurten tegengaan. De
kosten van de vergunning blijven voorlopig gelijk. In de raad en de betrokken
buurten stuit de verandering op bezwaren (bron Haarlems Dagblad 24 januari
2015).
Betaald parkeren in Zone C, belanghebbenden gebied, al ingevoerd
Na acties van de VVD en protesten van sommige wijkraden en burgers heeft de wethouder het fiscaal parkeerbeleid voorlopig afgeblazen en beloofd overleg te voeren met de wijkraden. Maar dat overleg gaat niet of het fiscaal parkeren wordt ingevoerd, maar hoe. Er staan namelijk al een aantal parkeermeters in belanghebbenden gebied. Die worden vervangen. B&W heeft daar al krediet voor aangevraagd. In de Burgwalbuurt staat een parkeermeter bij de Melkbrug met daarnaast drie genummerde parkeervakken voor betalende bezoekers. Maar deze gaan ook parkeren aan het Spaarne tussen de Hoogstraat en de Wijdesteeg. Mag dat? Ja, want op de hoek van de Hoogstraat en het Spaarne staat dit bord:
Bezoekers mogen dus betaald parkeren in belanghebbenden gebied.
Dat mag ook in de Spaarnwouderstraat. Tegenover nummer 76 staat een parkeerautomaat. Er zijn nergens parkeervakken te zien. Op de parkeermeter staat alleen dat parkeren hier € 2.60 per uur kost en niet waar je je auto mag neerzetten: overal dus in de straat en zelfs elders in de wijk. Als je maar het geldige betaalbewijs achter de voorruit legt. Handhaving geeft tegenstrijdige berichten over betaald parkeren aan het Spaarne. De een zegt we gedogen het betaald parkeren van bezoekers, een ander zegt nee, we bekeuren als ze niet parkeren in de voor hen gereserveerde genummerde parkeervakken. Wijkbewoners zijn benieuwd naar de reactie van de wethouder. Ze kan hieronder reageren. Dat kunnen trouwens de handhavers en de wijkbewoners ook.

Inspreekreactie in de Commissie Beheer van 16 april 2015 van de wijkraad Burgwal op het voorstel van de gemeente het parkeren in de wijken rond het centrum te fiscaliseren.
BeantwoordenVerwijderenGeachte commissie,
De afgelopen twee maanden is er veel commotie in de buurt over wijziging van het parkeerbeleid. Maar de gemeente stelde wijkraden gerust: maak je geen zorgen, wij komen naar jullie toe om met jullie te overleggen.
De eerste communicatie kwam vanuit de VVD in maart met een actie over fiscalisering parkeren, met flyers bij iedereen in de bus. Hier was een aankondiging van betaald parkeren, terwijl we van de gemeente totaal nog geen informatie hadden gekregen.
Bij brief van 31 maart krijgen alle bewoners in de wijken rond het centrum een collegebrief over invoering van fiscaal parkeren, met als boodschap: per 1 september fiscalisering parkeersysteem, wees gerust er verandert qua parkeerrechten voor u niets. Als u vragen hebt, bel of kijk naar de vragen en antwoorden op de website.
Helaas is er weinig overleg geweest met bv wijkraden, dat maakt dat wij verontrust zijn over het niet communiceren vanuit de gemeente. Hoe is het in de huidige tijd van participatie mogelijk dat zo’n belangrijk onderwerp voor bewoners en bedrijven als parkeren, zo technocratisch en zonder overleg maar met digitale communicatie met bewoners wordt aangepakt.
Met deze aanpak hebben burgers weinig vertrouwen in een goede afloop. Wij maken ons terecht grote zorgen over de effecten voor de bewoners van invoering van het fiscaal systeem.
Wij kunnen ons voorstellen dat naar een goede oplossing van het missen van een kwart miljoen aan opbrengsten wordt gezocht. Fiscalisering kan dat ook oplossen, maar dan met een goed oog voor de belangen van bewoners en bedrijven. Bewoners willen goed en betaalbaar kunnen parkeren bij hun woning en hebben voor het fiscaliseren de volgende voorwaarden:
1. Parkeerplaatsen voor bewoners vanaf 16.30 uur De wijken rond het centrum zijn woonwijken, parkeerplaatsen worden volop gebruikt door bewoners tussen 16.30 uur en 09.00 uur ’s ochtends. De bewoners stellen als voorwaarde voor het systeem van betaald parkeren dat dit tussen 09.00 en 16.30 uur wordt toegestaan, daarna is het parkeren weer voor belanghebbenden. Wij stellen voor ook op zon-en feestdagen deze regeling door te zetten, dus 7 dagen per week.
2. Geen wijziging parkeerrechten Parkeerrechten, bewonersvergunning, bezoekersschijf veranderen met het systeem van fiscalisering niet, zoals in de collegebrief staat. Daar zijn de bewoners blij mee.
Tenslotte: Inspraak over vernieuwing parkeerbeleid Bewoners maken zich grote zorgen over de komende vernieuwing van het parkeerbeleid, vanwege de druk op de gemeentefinanciën waardoor hun parkeerbelang in het nauw komt. Bij de vernieuwing van het parkeerbeleid zal de wijkraad Burgwal zich als eerste richten op een parkeergarage in de nabije omgeving als structurele oplossing voor parkeren in de buurten.